Polub nas na Facebooku

Encyklopedia

Księgi o drogach mądrości

„Niech bogini sztuk wszelakich, niech bogini mądrości wespół z człowiekiem zwykłym i mędrcem, niech boski ogień, niech bogini boskiej mowy i mowy zwyczajnej pobłogosławi nas i rozświetli nasze serca”.
Rygweda, 7.2.8

„Na próżno głupi człek gromadzi pożywienie. Zaprawdę mówię wam, przywiedzie go to do upadku! Zbiera bowiem dla siebie, a nie dla drugiego. Sam je i sam za stołem siedzi, w grzechu. Lemiesz spulchnia glebę i przegania głód. Wędrowiec za pomocą swych nóg dochodzi do celu. Kapłan, który dharmę głosi, przewyższa tego, kto milczy. Przyjaciel, który daje jałmużnę lepszy jest od skąpca”.
Rygweda, 10.117.6-7

„Oto pięć wielkich ofiar: ofiara dla wszystkich istot, ofiara dla człowieka, ofiara dla przodków, ofiara dla bogów, ofiara dla Brahmana”.
Śukla Jadźurweda, Śatapatha Brahmana, 11.5.6.1

„W miejscu czystym, bez kamieni, ognia i żwiru,
przyjemnym dla umysłu, gdzie szum potoku dobiega,
gdzie oko ukojenie znajduje,
niech w takim miejscu ustronnym, przed wiatrem skrytym,
jodze się odda”.
Kryszna Jadźurweda, Śwetaśwatara Upaniszad, 2.10

„Lekkość, zdrowie, stałość, jasna barwa skóry, przyjemny głos i zapach, nieobfite wydalanie moczu i kału, to – jak mówią – pierwsze skutki jogi”.
Kryszna Jadźurweda, Śwetaśwatara Upaniszad, 2.13

„Nie należy wyrzekać się czynu ofiarnego, rozdawania jałmużny i ascezy. Ofiara, jałmużna i asceza oczyszczają bowiem nawet mędrców.
Czyny te należy wypełniać bez przywiązania i nadziei na korzyść jako swój obowiązek. Takie jest moje ostateczne zdanie, synu Prythy”.
Bhagawadgita, 18.5-6

„Łatwo każdemu złożyć Panu w darze zielony liść. Łatwo każdemu jest dać krowie jeden kęs. Łatwo każdemu jest oddać z talerza odrobinę strawy. Łatwo jest każdemu ucieszyć drugiego dobrym słowem”.
Tirumantiram, 252

„Niech moją gwiazdą zostanie Słońce lub Księżyc, Mars lub Merkury, lub Jupiter. Niech nią zostanie Wenus lub Saturn, lub dwa węże! Wszystkie gwiazdy i planety niosą nam pomyślność, wszystkie przynoszą szczęście wielbicielom Śiwy”.
Tirumuraj, 2.221.1

„Oraj prawdą. Zasadź nasienie żądzy wiedzy. Wyrwij chwast zakłamania. Nawodnij umysł wodą cierpliwości. Wznieś płot odpowiedniego zachowania i odpowiednich reguł (jama, nijama). A wkrótce osiągniesz wieczne szczęście Śiwy (Śiwananda)”.
Tirumuraj (Appar)