Polub nas na Facebooku

Encyklopedia

Poglądy na zło

Dla monistycznych teistów świat ułudy (maja) jest doskonałym tworem Śiwy, zawierającym rzecz i jej przeciwieństwo. Dla pluralistycznych teistów świat jest splamiony złem i dlatego maja nie może być tworem doskonałego Boga. Om.

Pluralistyczni teiści utrzymują, iż świat ułudy (maja) jest z natury zły i niedoskonały, gdyż występują w nim smutek, niesprawiedliwość, choroby i śmierć. Również dusza jest od zawsze skażona ograniczeniami (anawa). Wnioskują zatem, że jeśli Bóg stworzyłby maję – materię świata – lub duszę to z pewnością byłyby one wolne od wad i nie byłoby w nich zła, ponieważ niedoskonałość nie może powstać z Doskonałości. Dlatego anawa (ograniczoność), karma (wiążący czyn) i maja (ułuda) istniały zawsze i od zawsze dusza pozostaje zatopiona w mroku i trwa w niewoli. Monistyczni teiści twierdzą zaś, że ten świat z perspektywy wyższej świadomości jest w istocie doskonały. Nie ma w nim wewnętrznego zła. Bóg Śiwa stworzył zasadę przeciwieństw, które są środkami pomagającymi duszy dojrzewać, od brzydoty do piękna, od mroku do światła, od nienawiści do miłości, od smutku do radości. Wszystko jest Bogiem Śiwą, w Nim i z Niego. Idealny kosmos wyłonił się z doskonałego Stwórcy. Tirumantiram głosi: „Wszelkie przejawy natury są Jego łaską. Wszystko, co ruchome i nieruchome jest Jego czystą łaską. I ciemność, i światło przenika łaska Pana”. Om Namaśiwaja.