Polub nas na Facebooku

Encyklopedia

Śri Durga asztottara śatana stotram

śatanama prawakszjami śrynuswa kamalanane/
jasja prasada matrena durga prita bhawet sati

O niewiasto, której twarz podobna jest lotosowi! Wypowiem sto imion Bogini Durgi. Proszę, słuchaj uważnie i delektuj się nimi. Uradujesz Boginię, nawet jeśli będziesz ich tylko słuchać.

om sati sadhwi bhawa prita bhawani bhawamoćani/
arja durga dźaja ćadja tri netra śula dharini

Om. Sati, Sadhwi (święta), Bhawaprita (ukochana Śiwy), Bhawani (żona Śiwy), Bhawamoćani (usuwająca ból doczesnej egzystencji), Arja, Durga, Dźaja, Adja, Trinetra (trójoka), Suladharini (dzierżąca niezwykłe bronie).

*
pinakadharini ćitra ćandraghanta mahatapaha/
mano buddhira ahankara ćitta rupa ćita ćitihi

Jest Ona Pinakadharini (tą, która dzierży łuk pinaka), Ćitrą, Ćandi, Ćadraghantą, Mahatapą (wielką mniszką). Uosabia twórczą inteligencję i dumę. Uosabia myśl i rozum w postaci Brahmana.

*
sarwa mantra maji satta satja ananda swarupini/
ananta bhawini bhawja bhawjabhawja sadagatihi

Ona jest istotą wdzięku, uosobieniem prawdy i ostatecznego szczęścia. Jest wieczna, Jej obecności można doświadczyć. W Jej bycie zapisana jest przyszłość z pomyślnymi i niepomyślnymi czynami wszystkich stworzeń. To Ona uosabia ostateczne przeznaczenie.

*
śambhawi dewamata ća ćinta ratna prija sada/
sarwawidja dakszakanja kaksza jadźńa winaśini

Ona jest Śambhawi i Dewamatą (matką bogów). Uwielbia klejnoty, jest zdolnością odkrywania rzeczy i wszelką wiedzą. Ona jest córką Dakszy i tą, która zniszczyła jego ofiarę.

*
aparnanekawarna ća patala patalawati/
pattambarapraridhana kala mańdźira rańdźini

Ona jest Aparną, której ciało przybiera zmienną barwę. Ona jest Patalawati o czerwonej karnacji. Przywdziewa jedwabne szaty i cieszy się dźwięczeniem łańcuszków u swych stóp.

*
ameja wikrama krura sundari surasundari/
wanadurga ća matangi matanga muni pudźita

Ona jest Amejawikramą (o niezrównanej sile), Krurą (okrutną), Sundari (piękną) i symbolem piękna bogów. Ona jest Wanadurgą (boginią lasu) i Matangi. Ją wielbi mędrzec Matanga.

*
brahmi maheśwari ćaindri kaumari wajsznawi tatha/
ćamunda ćajwa warahi lakszmiśća puruszakrytihi

Ona jest Brahmi, Maheśwari, Ćaindri, Kaumari, Wajsznawi. Jest także Ćamundi, Warahi i Lakszmi. Może się wcielić nawet w mężczyznę [co dowodzi Jej mocy].

*
wimalot karszini dźńana krija nitja ća buddhida/
bahula bahulaprema sarwa wahana wahana

Ona obdarza inteligencją, a Jej postać jest wspaniała, jakby była uosobieniem bieli. Ona jest ucieleśnieniem wszelkiej wiedzy i czynu. Jest wieczna i kochająca. Jest Bahula i dosiada najlepszych wierzchowców.

*
niśumbha niśumbhahanani mahisza asuramardini
madhu kajtabhahantri ća ćanda munda winaśini

Ona zgładziła olbrzymy Śumbhę i Niśumbhę. Ona zabiła demona Mahiszę. Ona skróciła żywot demonów Madhu i Kajtabhy oraz Ćandy i Mundy.

*
sarwa sura winaśa ća sarwa dana waghatini/
sarwa śastra maji satja sarwastra dharini tatha

Jest zabójczynią wszystkich demonów i olbrzymów. Ona jest Satją i nosi nadzwyczajne bronie. Ona jest symbolem wszelkich dyscyplin wiedzy.

*
aneka śastrahasta ća aneka śastrasja dharini/
kumari ćajkakanja ća kajśori juwati jatihi

Ona dzierży rozmaite przerażające bronie. Ona jest Kumari, Kanją, Kiśori i młodą ascetką.

*
apraudha ćajwa praudha ća wryddhmata balaprada/
mahodari muktakeśi ghorarupa mahabala

Bogini jest śmiała, dojrzała, ale też młodzieńcza. Jest matką i opiekunką starszych [uosabia różne aspekty kobiecości]. Ona obdarza mocą. Jest Mahodari, Muktakeśi, Ghorarupą (tą, która przybiera przerażającą postać) i Mahabalą (potężną).

agnidźwala raudramuhi kalaratristapaswini/
narajani bhadrakali wisznumaja dźalodari

Ona jest Agnidźwalą, Raudramuhi, Kalaratri i Tapaswini (ascetką). Jest także Narajani, Bhadrakali, Wisznumają i Dźalodari.

*
śiwaduti karali ća ananta parameśwari/
katjajani ća sawitri pratjaksza brahma wadini

Ona jest Śiwaduti, Karali, Anantą i Parameśwari (Najwyższą Boginią). Jest także Katjajani, Sawitri, Pratjakszą i Brahmawadini (tą, która opowiada o Brahmie).

*
ja idam prapathennitjam durga anamaśata asztakam/
nasadhjam widjate dewi triszu lokeszu parwati

Nic w trzech światach nie jest niemożliwe dla osoby, która regularnie czyta te wiersze ze stu imionami Durgi, o Parwati!

*
dhanam dhanjam sutam dźajam hajam hastinamewa ća/
ćatur wargam tatha ćante labhenmuktim ća śaśwatim

Osoba taka zostaje obdarowana bogactwem, obfitymi plonami, końmi, słoniami, dobrą żoną i synami. Otrzyma cztery najważniejsze błogosławieństwa w życiu, a gdy się ono skończy – wieczne wyzwolenie.

*
kumarim pudźajitwa tu dhjatwa dewim sureśwarim/
pudźajet paraja bhaktja pathennamaśta asztakam

Po odprawieniu obrzędu dla Bogini Kumari i Sureśwari należy czytać te wiersze, które zawierają sto imion Durgi i wielbić Ją z najwyższym oddaniem.

*
tasja siddhira bhawed dewi sarwajh surawarajrapi/
radźano dasatam janti radźja śri jamawapnujat

O Bogini! Nawet bogowie osiągają powodzenie tylko wtedy, gdy przywołują Ciebie. W zależności od Twej łaski królowie zostają niewolnikami, a żebracy zdobywają królestwa.

*
goro ćana alaktaka kunkumena
sindura karpuramadhutrajena/
wilikhja jantram widhina widhidźńo bhawet
sada dharajate purarihi

Kto recytuje prawidłowo jantrę do Durgi, ofiarując Jej jednocześnie pastę sandałową, barwniki (kunkum i sindurę), kamforę i miód, ten zostaje mistrzem obrzędów i ulubieńcem Pana Śiwy.

*
bhaumawasjaniśamagre ćandre śatabhiszangate/
wilikhja prapathet stotram sa bhawet sampadam padam
iti śri viśwa saratantre
durga asztottara śatanama stotram
samaptam

Ktokolwiek czyta ten hymn o poranku, we wtorki, kiedy księżyc wkracza w układ śatabhisza, ten osiągnie bogactwo.

Tak kończy się sto osiem imion Durgi, które wymienia święta tantra Wiśwanathy.